Sok gyártó, sok termékre vállal önkéntes jótállást, ám ennek a szép gesztusnak komolyan árthatnak a leegyszerűsített marketing üzenetek – derül ki a CP Contact Kft. által a FOME részére készített kutatásból.  Az autómárkák körében például bevett szokás lett, hogy ráígérnek a kötelező jótállásra: akár plusz 1-6 évvel tovább biztosítják a gyári hibákból adódó meghibásodások kijavítását. Ám míg a Citroen, a Peugeot, a Fiat, a BMW vagy a Hyundai években definiálja az önkéntes jótállást, a gyártók többsége „X év vagy Y kilométer”-t vállal a magáncélra használt személygépkocsikra. Így például a Kia 7 év vagy 100 000 km-t, a Volkswagen 4 év vagy 200 000 km-t ígér, az átlag pedig 2 év/100 000 km.

De mi történik, ha az új Kiámmal a forgalomba helyezéstől számított 1 éven belül 101 000 km-t autóztam, és otthagy az út mellett? Vajon visszautasíthatja-e a garanciális szervizelést – és az ingyenes szállítást – a márkaszerviz? A FOME és a CP Contact Kft. friss tesztje szerint 12 hazai autómárkából 6 korrekt módon felhívja a vásárlók figyelmét arra, hogy az első évben, a kötelező jótállás ideje alatt nincs kilométer korlátozás, sőt a bonyodalmak elkerülése végett 6 márkából 5 az első két év – tehát a szavatosság ideje – alatt sem nézi a kilométerórát, ha garanciális javításról van szó. Természetesen a többi márka sem utasíthatja vissza a kötelező jótállás ideje alatt a trailerezést és szervizelést, ám a Nissan, a Mazda, a Dacia és a Lexus nem emeli ki ezt a tényt az önkéntes jótállásról szóló tájékoztatókban.

A Panaszkezelő.hu akkor is segít a vállalkozásnak, ha a nem megfelelően kialakított jótállási feltételek miatt követne el jogszabálysértést. A Panaszkezelő.hu automatizált rendszerében ugyanis csak a jótállási idő (kötelező esetében 1 év, egyébként megadható az önkéntes határidő is) letelte után utasítható el elévülésre hivatkozva. 1 éven belül pedig sosem követhetjük el azt a hibát, hogy ha 101.000 km-t futott a jármű, erre hivatkozva utasítsuk el a minőségi kifogást. Ilyenkor is csak a jogszabályban meghatározott elutasítási indokokra hivatkozhatunk (pl. nem rendeltetésszerű használat).

Merjük hát bátran vállalni jó termékeinkre az önkéntes jótállást, de fogalmazzunk körültekintően, hogy minden egyértelmű legyen a vásárlói jogokkal kapcsolatosan!