A kiskereskedők jelentős részét érinteni fogja Karácsony után – de részben már előtte is – az a kérdés, hogy a hibátlan, de nem tetsző, vagy méretcserés darabokért a vásárló visszakaphatja-e a pénzt, vagy nem. Ráadásul a vásárlók egy része konfliktus esetén még jegyzőkönyvet is felvetetne.

A válasz ismert módon az, hogy fizikai boltból történő vásárlás esetén a kereskedőnek nincsen kötelezettsége sem a cserére, sem a levásárlásra, a vételár visszafizetésére meg pláne nem. A boltok többsége ugyanakkor igen fogyasztóbarát módon jár el, sokan visszafizetik a vételárat is, de levásárlást szinte mindenki biztosít.

Kérdés ugyanakkor, hogyha erről a vásárlót nem tudjuk meggyőzni, akkor mit tehetünk. A vásárló nyilván panaszt akar tenni, de ilyen esetben (van konkrét termék, és ennek kicserélésével van a vásárlónak problémája) milyen jegyzőkönyvet kell felvennem: minőségi kifogásról, vagy panaszról szólót?

A helyes válasz ebben az esetben a panaszjegyzőkönyv. A fogyasztó hiába a termékkel kapcsolatosan reklamál, annak alapja nem a termék hibája, hanem az, hogy szerinte hiba nélkül is vissza kellene vennünk, szerintünk meg nem. Vagyis ilyen esetben panaszt tehet szóban, vagy írásban. Elutasítás esetén ne felejtsük el felvinni a jegyzőkönyvbe az elutasítás indoklását, illetve a fogyasztó lakóhelye szerint illetékes békéltető testület és járási hivatal elérhetőségeit.

Ebben a kérdésben persze a Panaszkezelő.hu ügyfelek előnyben vannak, hiszen a Panaszkezelő automatikusan kiegészíti a pontos címekkel és testületekkel a panaszt.