Termékreklamációk és panaszok esetén B2C kereskedőknek kötelező fogyasztóvédelmi jegyzőkönyvet felvenniük. Ez a jogszabályi előírás láthatóan sokaknál még nem érte el az ingerküszöbét: a 2016-os fogyasztóvédelmi hatósági ellenőrzések során a feltárt hiányosságok 68%-a abból adódott, hogy nem rögzítettek jegyzőkönyvet. A többi esetben a jogszabályban felsorolt tucatnyi kötelező tartalmi elem valamelyike hiányzott: összességében a felvett jegyzőkönyvek 23 százaléka volt hibás.

Az elkövetett hibák többségükben banálisak: a hiányos jegyzőkönyvek 51 százalékát érintette például az a probléma, hogy nem tüntették fel benne azt a kötelező tájékoztatást, hogy az ügyfél jogvita esetén békéltető testülethez fordulhat. Szintén gyakran, az esetek 29 százalékában hiányzik a fogyasztó hozzájáruló nyilatkozata adatainak kezeléséhez, 27 százalékban pedig az igény rendezésének módját hagyták ki. De gyakori eset volt az is, hogy a fogyasztó neve, címe vagy éppen a bejelentés időpontja hiányzott a jegyzőkönyvből.

A Panaszkezelő.hu segítségével ingyen készíthet olyan elektronikus fogyasztóvédelmi jegyzőkönyveket, amelyeken minden kötelező formai és tartalmi elem szerepelni fog.