Amennyiben a megvásárolt cipő, bútor vagy mobiltelefon nem úgy működik, ahogy azt elvárnánk, még mindig nem biztos, hogy a fogyasztó szavatossági/jótállási igénye jogos lesz. Lehet, hogy a fogyasztó elvárásai irreálisak a termékkel szemben, vagy nem rendeltetésszerűen használta, esetleg túlzott használatnak volt kitéve. A fogyasztó igénye csak akkor jogos, ha a terméket gyártási hiba miatt nem lehet rendeltetésszerűen használni.

Gyártási hibának minősül, ha a termék nem tud megfelelni a gyártó/forgalmazó által vállaltaknak. Ilyen eset, ha a használati útmutatónak meghatározott tulajdonságokat nem tudja nyújtani a termék, vagy a reklámban bemutatott funkciók nem működnek. Ha egy cipőt vízállónak reklámoznak, mégis beázik, akkor az gyártási hiba. Ugyanígy gyártási hiba, ha egy fúrógép teljesítménye a leírása szerint 700 W, és ennek csak a töredékét tudja leadni. Akkor is gyártási hibáról beszélünk, ha a termék az azonos rendeltetésű más termékekhez képest kevesebbet tud. Egy Magyarországon forgalmazott telefon esetében elvárható, hogy magyar nyelvű menü szolgálja ki az ügyfeleket, így egy csak angolul kommunikáló telefon külön tájékoztatás nélküli eladása hibás teljesítésnek minősül. Hibás teljesítés az is, ha egy terméket a fogyasztó egy hibás használati útmutató alapján ront el, mivel a használati útmutató megfelelő összeállítása is a forgalmazó felelőssége.

Vigyázat, ha biztos, hogy nem áll fenn hibás teljesítés, és a fogyasztó kifogása nem jogos, akkor sem rögzíthetjük akárhogy a jegyzőkönyvet! Olvasson utána itt, milyen módon lehet a fogyasztói igényt szabályosan úgy elutasítani, hogy ne fizessen üzletünk fogyasztóvédelmi bírságot! A Panaszkezelő.hu segítségével automatikusan szabályos elutasító jegyzőkönyveket fog tudni készíteni. Próbálja ki ingyen!