Épp idén ünnepli a 20. születésnapját a békéltető testület intézménye Magyarországon – de a számok azt mutatják, hogy még most sem ismerjük túl jól. A Nielsen által a CP Contact megrendelésére készített 2018-as reprezentatív felmérés szerint a magyaroknak csupán 2%-a fordul békéltető testülethez eredménytelen reklamáció esetén. Mivel a cégekre több kötelezettséget rónak a jogszabályok a békéltetés kapcsán, még így is könnyű azonban a békéltető testületek kapcsán combos bírságokat begyűjteni, vagy más módon súlyos költségekbe verni a cégünket. Mire kell odafigyelnünk, hogy ezt elkerüljük?

  1. Mindenképpen küldjünk 8 munkanapon belül válasziratot a békéltető testületnek, ha eljárás indul a cégünk ellen!
  2. A válasziratban nyilatkoznunk kell arról, hogy alávetjük-e magunkat a testület döntésének. Ha nemmel válaszolunk erre az opcióra, nem fordulhat elő, hogy a tárgyalás során hozott döntés kötelező lesz ránk nézve – akár bírósági úton is végrehajtható döntést ugyanis csak az alávetést megerősítő nyilatkozat esetén hozhat a testület.
  3. Jelenjen meg a cég képviselője a BT-n! Az egyik kiemelkedő hazai webáruház nemrég kapott jogerősen 500 000 forintos fogyasztóvédelmi bírságot, mert nem ment el a BT ülésre.
  4. Mindenképpen legyen személyi és a képviseleti jogosultságát igazoló irat – pl. meghatalmazás – a cég nevében tárgyaló munkatársunknál! A meghatalmazásban mindenképpen legyen benne, hogy fel van jogosítva arra, hogy megegyezhet. Az egyik nagy műszaki cikkeket gyártó cég jogerősen 200 000 forintos bírságot kapott idén, mert nem küldte be a megfelelő iratokat a BT-re, és nem megegyezésre feljogosított személyt küldött a tárgyalásra.
  5. Figyeljünk arra is, hogy a nem kötelező BT döntést (ajánlás) is nyilvánosságra hozhatja a testület, amennyiben a fogyasztó visszajelzése alapján nem teljesítettük.
  6. Amennyiben meg tudunk egyezni a fogyasztóval a tárgyaláson, tudnunk kell, hogy azt is határozatba foglalja a testület, és így azt is kötelező teljesítenünk – ha nem tennénk, a határozat akár bírósági úton végrehajthatóvá válik.
  7. Döntsük el, ki alkalmas a leginkább a cég fogyasztóvédelmi képviseletére. Vannak szolgáltatók, akik az általunk adott megbízást tudják fogyasztóvédelmi szemmel nézve hatékonyan és hibamentesen ellátni.