A 10 000 forint feletti tartós fogyasztási cikkek 29 termékkörére Magyarországon 1 év kötelező jótállás jár. Ez azt jelenti, hogy a vásárlástól számított egy éven belül, ha a fogyasztónak minőségi kifogása támad a termékkel kapcsolatosan, és visszaviszi a vásárlás helyére, a kereskedőnek kell bizonyítania, hogy az átadás időpontjában a hiba biztosan nem állt fenn. Arról, hogy milyen típusú termékekre vonatkozik a kötelező jótállás, itt írtunk, de tudni kell, hogy a bőrfotel, a fényképezőgép vagy az ütvefúró mellett a 10 001 forintos napszemüveg vagy roller is ebbe a kategóriába tartozik. Ha valaki kötelező jótállással „terhelt” terméket árul – akár csak szezonálisan vagy egy akció erejéig – mindenképpen jótállási jegyet kell adnia hozzá. A jótállási jegy kötelező tartalmú, és magyarul kell lennie, így a „guarantee” feliratú gyártói papírokkal nem szúrhatjuk ki a fogyasztók szemét, és egy esetleges ellenőrzés során a hatóság képviselőit sem fogják meghatni.

A jótállási jegyet kérés nélkül, automatikusan át kell adni a termékhez a vásárlónak, mert a felelősség mindenkor a kereskedőé. Tehát:

  • ha ki nem töltött jótállási jegyet adunk át,
  • ha rosszul kitöltött jótállási jegyet adunk át,
  • ha nem adjuk át a jótállási jegyet,

a fogyasztó reklamációját akkor is úgy kell kezelnünk, mintha meglenne a tökéletes jótállási jegye. Természetesen a fogyasztónak bizonyítania kell, hogy a terméket a mi üzletünkben vásárolta – de ehhez elég a nyugta is. Igen, ez azt jelenti, hogy ha a fogyasztó azt mondja, hogy nem kapott jótállási jegyet, de a nyugtát fel tudja mutatni, akkor is érvényesítheti a kötelező jótállással együtt járó jogait.

A jótállási jegyen szerepelnie kell többek között:

  • a termék árának
  • a termék nevének/típusának
  • a vásárlás időpontjának
  • és a fogyasztó kötelező jótállással együtt járó többletjogainak.

Milyen többletjogokra jogosít fel a jótállási jegy? Azon kívül, hogy a bizonyítási kényszert 12 hónapra a kereskedő vállára helyezi, a kötelező jótállás két további kiemelten fontos többletjogot is garantál a vásárlóknak. Az egyik, hogy a 10 kg-nál nehezebb, vagy tömegközlekedési eszközön kézipoggyászként nem szállítható termékeket (fűnyíró, franciaágy, TV, ping-pong asztal, stb.) az üzemeltetés helyén kell kijavítania a kereskedőnek. Ha ez nem lehetséges, akkor a le és felszerelésről, valamint az oda- és visszaszállításról is a vállalkozás köteles gondoskodni. A másik extra jog pedig az, hogy ha 3 munkanapon belül hibásodik meg a termék, automatikusan cserélni kell, nem lehet javítani. A 3 munkanap elteltével (vagy szavatossági jog érvényesítésekor) a kereskedőnek már van joga arra, hogy elsősorban a javítást ajánlja fel a vásárlónak (amit az visszautasíthat, vagy megtámadhat persze), ne a kicserélést. Sőt legfelsőbb bírósági ítéletek alapján a 3 napon belül, kötelező jótállásra és minőségi kifogásra hivatkozva visszavitt termékek esetében még bevizsgálásra sem küldhette el a a terméket a cég – azonnal cserélni kell, legfeljebb a hiba megléte vizsgálható.

A Panaszkezelő.hu fogyasztóvédelmi e-jegyzőkönyveiben a jótállási jegyre, illetve a nyugtára hivatkozva is tudjuk kezelni a kötelező jótállás alá eső termékeket érintő minőségi kifogásokat.